puffetta.reismee.nl

terug naar ho chi minh stad

Goede morgen

om 5.45 uur werden we dus gewekt. Al was ik al lang wakker. Om 3.30 uur begon er namelijk ergens in dit lokale dorp een haan te kraaien en om 5 uur kwam er een soort van vietnamees muziekje uit de luidsprekers die overal in het dorp hingen. Ach ja......ik ben allang blij dat ik hier niet hoef te wonen. Het was een mooie ervaring weer....gelukkig niet zo schokkend als in Sapa. Na het ontbijt moesten we weer 15 min lopen naar een aanlegplaats waar onze boot zou aanmeren. Onder weg heb ik weer genoten van de omgeving. Zo primitief ook hier. Al die kleine huisjes met al die bedreivigheid eromheen. Rennende kindjes, honden en kippen. Overal koeien. Echt super! Eenmaal op de boot vaarden we richting de drijvende markt. Daar aangekomen keken we onze ogen uit. Op allerlei boten werd er van alles verkocht. Zo kwam er een bootje voorbij met ewn vrouwtje die dampend hete koffie verkocht maar ook ijskoffie. Pap en ik hadden wel zin in koffie. Ik heb zelden zulke lekkere koffie gehad haha. Er werd fruit en groente verkocht. Daarnaast kwamen er kleine bootjes voorbij met grote pannen noodles en rijst. Kleding werd er ook verkocht. Het was echt een leuke ervaring. Na de markt meerden we aan bij een soort van restaurantje. Je kon hier noodles bestellen. Achter het restaurantje werd er met de hand noodles gemaakt. Je kon het hele proces zien. Hoe de meel werd gemaakt en hoe uiteindelijk een machine de grote plakken meel fijnsneed tot noodles. Na ongeveer 45 min vaarden we verder en meerden we uiteindelijk aan bij een mooie bloementuin. De mooiste jungleplanten en bloemen kon je hier zien. Daarnaast was er ook hier een klein restaurant. Alleen werd hier geen noodles geserveerd maar....padden en waterslangen! Er stond een barbeque en op de grond naast de barbeque stond er een emmer met levende slangen. Wij zagen hoe er een levende slang op de barbeque werd gelegd.....zo zielig! We konden er niet naar kijken. Op de barbeque lagen ook een aantal padden. Met de gids liepen we door de tuin en hij legde ons uit hoe rijst verbouwd wordt. Vietnam is na Thailand en India de grootste rijstexporteur ter wereld. Alleen verdienen de arme boeren heel weinig met het verbouwen van rijst. Zo zielig....want het is kei hard werken! Om 12 uur zijn we met de boot naar de haven gevaren vanwaar we met de bus terug zouden rijden naar Ho Chi Minh stad. Onderweg zijn we gestopt om te lunchen. om 17 uur waren we weer terug in de stad. We zijn gaan douchen en daarna voor de laatste keer de stad in gegaan om te eten en koffie te drinken. Morgen gaan we om 8.30 uur met de taxi naar de luchthaven. Om 11.05 uur vertrekt onze vlucht richting Moskou. Om 22.15 uur landen we uiteindelijk in Amsterdam.

Wat een geweldige vakantie was dit! Mede ook omdat we deze vakantie met het hele gezin beleefd hebben! En echt waar....Vietnam is een geweldig land. De natuur is overweldigend...vooral in het noorden van vietnam! Daarnaast heeft vietnam veel verschillende etnische minderheden.....maar liefst 54 en ze hebben allemaal hun eigen taal! Vietnam heeft een rijke geschiedenis.....ook een treurige geschiedenis. Maar dat maakt Vietnam ook heel interessant. De bevolking is trots op haar afkomst....de mensen zijn lief en oprecht! Daarnaast heeft vietnam een aantal lieflijke stadjes....denk aan Hoi An en Dalat. de stranden en azuurblauwe zee zijn ook erg de moeite waard!

Het backpacken met het hele gezin is echt goed gegaan. We hebben wat afgelachen maar ook gediscussieerd af en toe. Maar altijd kwamen we uiteindelijk tot een gezamelijk compromis. Daar ben ik erg trots op! Dus bij deze....op naar de volgende vakantie met zijn allen!!

britt

Ooh en toen was de reis voorbij!! Jullie hebben heel wat gezien en meegemaakt, echt super! Ben benieuwd wat de volgende bestemming zal zijn:-)