puffetta.reismee.nl

Mekong Delta

Hallo weer

vanmorgen zaten we weer om 8 uur in de bus. We zouden eerst drie uur rijden. Om 11 uur kwamen we bij een kleine haven en stapten we in een kleine boot met nog 12 andere toeristen. We zouden ongeveer ander half uur over de mekong varen. Tussendoor zouden we aanmeren bij kleine gemeenschappen. Hier kregen we te zien hoe er met de hand rijstpopcorn en andere lekkernijen van o.a. rijst en caramel worden gemaakt. We mochten ook telkens alles proeven. We kregen ook te zien hoe er van honing een bepaalde gelij wordt gemaakt die gebruikt kan worden bij bepaalde aandoeningen. Daarna vaarden we naar een plek waar onze lunch geserveerd werd. Uiteindelijk stopten we bij een klein dorpje langs de Mekong rivier. Hier kregen we thee aangeboden en fruit. Ondertussen voerde de lokale bevolking een act voor ons op. Daarna vaarden we met een heel klein bootje door smalle vertakkingen van de mekong langs kleine huisjes en werden we uiteindelijk afgezet bij onze eigen boot. Om 15 uur zaten we weer in de bus. We moesten nu nog 2 uur rijden naar het dorp langs de mekong waar we zouden overnachten. De toeristen die maar 1 dag hadden geboekt reden terug naar Ho Chi Minh. In het dorp aangekomen moesten wij met zijn vieren en nog twee andere toeristen te voet verder. Wij hadden namelijk een nacht in een homestay geboekt. Dit betekent dat je bij de lokale mensen thuis slaapt. De andere toeristen in de bus hadden gewoon een hotel geboekt in het stadje. Frances wilde toch echt een keer een homestay mee maken. We dachten....dan hebben we deze vakantie echt alles uitgeprobeerd. We liepen ongeveer 15 minuten door een jungleachtige omgeving op een smal pad. Aan weerszijden van het pad stonden kleine huisjes her en der verspreid. Overal liepen kippen en honden. Je voelde echt dat je in een soort kleine gemeenschap rondliep. Kleine kindjes riepen vanuit de huizen HELLO. Zo lief. Ze vonden het geweldig om ons te zien. De mensen keken ons vanuit hun huizen nieuwsgierig na. Ze zwaaiden als ze zagen dat je terugkeek. Uiteindelijk kwamen we bij het huis aan waar we zouden overnachten. Onze gids was onze tolk. In het huis was er al een gezin uit Singapore aanwezig. Zij hadden hier ook een nacht geboekt. Er werd een maaltijd voor ons bereidt. Ondertussen kletsten we met het gezin uit Singapore en de andere twee toeristen. Een Italiaan en een meisje uit Tjechie. Het werd al snel donker. Je merkt hier dat er echt niks is in de omgeving. Gelukkig hadden we een heel gezellig gezelschap. Om 21 uur werden we naar ons slaap verblijf gebracht. Tja....het was heel basic.....snel slapen maar. Gelukkig hangt er wel een klamboe boven de bedden! Want de kamers zijn niet echt luchtdicht ofzo....insekten kunnen makkelijk binnen komen. De muren zijn wel van cement...maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ach....we kunnen er om lachen. Morgen worden we alweer om 5.45 uur gewekt. We gaan namelijk naar de drijvende markt en die is tussen 6 en 7 op de Mekong. Tot morgen.....onze laatste dag alweer van deze onvergetelijke vakantie!