puffetta.reismee.nl

Phong Nha-Ke Bang national park

Hallo weer

nou vanmorgen kwamen we om 5.45 uur aan in Dong Hoi. Totaal afgemat. Veel hebben we allemaal niet geslapen. Vies, heet en ontzettend roemoerig. Maar we hebben het overleefd. Dit dus nooit meer. Gelukkig stond ons vervoer naar ons hotel ons buiten het station op te wachten. We konden gelijk in het busje stappen. De rit naar ons hotel duurde zeker een uur. Daar aangekomen konden we ons een beetje opfrissen en kregen we een ontbijtje. Om 8.30 uur begonnen we aan onze excursie van die dag. We zouden eerst de Phong Nha grot gaan bezichtigen. Vietnam staat bekend om zijn vele grotten. In dit nationaal park bevinden zich de langste en grootste grotten van heel Azie. Per boot voeren we ongeveer een half uur over de rivier. Het landschap is ook weer fantastisch hier! Dat karstgebergte, die rijstvelden en de jungle! De jungle hadden we eerder niet. Je merkt echt dat hier het klimaat anders is dan in noord vietnam. Veel warmer en vochtiger. Bij de grot aangekomen werd de motor van de boot uitgezet en peddelden we verder de grot in. Het was gewoon overweldigend. Zo immens groot....en dan al die stalagmieten en stalagtieten in al die vormen en in allerlei kleuren. Dit heb ik gewoon nog nooit eerder gezien. Deze grot is in 2006 ontdekt en is sinds 2011 open voor publiek. We hebben ook nog een stukje rondgelopen in de grot. we hebben ongeveer 7 km gevaren in de grot Terwijl de grot 46 kilometer lang is! Moet je nagaan. De rest is niet open voor publiek. Om 12 uur zijn we terug gegaan naar ons hotel voor de lunch. Die was weer heel erg uitgebreid en ontzettend lekker! Om 14 uur zijn we met een busje naar een ander stuk van het nationaal park gereden om de paradise grot te gaan bekijken. De weg daarnaartoe was prachtig! Wat is Vietnam toch mooi! De paradise grot is sinds 2012 open voor publiek. Deze grot is 31 km lang en het is de grootste droogwater grot ter wereld. We moesten een heleboel traptreden afdalen om in de grot te komen. Eenmaal beneden hebben we onze ogen uitgekeken! Zo groots! Zoveel kleuren! Deze grot vonden we nog mooier dan die van vanmorgen. Jeetje...ik heb wel meerdere grotten gezien in mijn leven.....maar dit vond ik toch echt de moeite waard om te zien. Terug in het hotel hebben we nog wat gegeten. Om 20 uur zijn we naar bed gegaan. We waren echt helemaal kapot van de nacht in de trein en daarna de grotten excursie. Vannacht moeten we weer om 4 uur opstaan. Onze bus naar Hoi An komt tussen 4 en 5 langs rijden. Die willen we natuurlijk niet missen.

Ciao a tutti

stamattina siamo arrivati a le 5.45 a la stazione di Hoi An. Eravamo felicissimi di essere arrivati! Che notte brutta! Quanto ero contenta quando ho visto fuori la stazione il pulmino che ci doveva portare in albergo. Ci abbiamo messo ancora un ora ad arrivare nel nostro albergo nel villagio vicino il parco nazionale di Phong na. Arrivati nel albergo abbiamo fatto collazione e verso le 8.30 comminciava il nostro tour. Per prima siamo andati a visitare la grotta di Phong Na. Per arrivarci dovevamo andare in barcha sul fiume. Era proprio bella la strada per arrivare a la grotta. Montagne, campi di riso e la giungla! Si sente che il clima qui e molto diverso del nord di vietnam. Molto piu caldo e afoso. Per questo anche la giungla! Arrivati nella grotta hanno spento il motore della barcha e siamo andati avanti per 7 km canotando. siamo proprio entrati in un altro mondo! Che meraviglia. Era grandissima questa grotta. Noi abbiamo navigato solo per 7 km, pero la grotta e lunga 46 km! E apperta per il publico dal 2011. Abbiamo anche caminato un pezzo. Dopo avere visitato questa grotta siamo tornati nel albergo per pranzare. A le 14 siamo partiti di nuovo con un pulmino verso un altra parte del parco nazionale per visitare un altra grotta. Si chiama paradise cave. La strada per arrivare a questa grotta era veramente bella. Montagne molto verdi per causa della giungla. Fiumi molto azzuri e campi di riso verdissimi. Arrivati a la grotta dovevamo scendere da tante scale. Quando siamo arrivati giu ci guardavamo in giro con la bocca aperta. L' altra grotta era gia grande ma questa grotta e ancora piu grande. Poi tutti questi colori bellissimi dei stalagtiti e stalagmiti. Che mondo spetacolare! Questa grotta e aperta per il publico dal 2012. E la grotta asciuta piu grande del mondo! Io ho visto grotte nella mia vita...ma mai cosi grandi e cosi belli. Questo parco nazionale contiene le piu grande grotte di tutto l'azia. Tornati in albergo abbiamo mangiato qualcosa e a le 20 siamo andati a letto. Erravamo stanchissimi della notte nel treno e di questa giornata bella ma impegniativa. Domani ci dobbiamo alzare a le 4 per prendere il bus che va a Hoi An. Passa da qui tra le 4 e le 5. Non vogliamo perderlo oviamente!