Ninh Binh Tam Coc

He

nou vanmorgen moesten we weer vroeg uit de veren. Om 8.30 uur zijn we vertrokken richting Tam Coc. De rit duurde ongeveer 2 uur. Aangekomen in Tam Coc gingen we eerst twee tempels bekijken. Daarna kregen we een buffet lunch in het dorp aangeboden. Na de lunch stapten we per 2 of 3 personen in een klein bootje en werden we peddelend door een lokale vietnamees door een rivier gevoerd. De omgeving was geweldig. Weer heel hoog karstgebergte om je heen waar je ook keek. En de oever van de rivier lag vol met knalgroene rijstenvelden aan beiden kanten. Echt heel mooi! We hebben ongeveer 3 km heen en 3 km terug gepeddeld. Ons bootje werd bemand door een vietnamees pittig vrouwtje van 67 jaar. We hebben haar dan ook geholpen met peddelen. Op de terug weg riep ze gebarend ineens naar ons dat we op haar plek moesten gaan zitten. Frances en ik hebben dat toen gedaan en stuntelend lukte het ons om terug te beddelen. Zij ging lekker in de boot liggen! Ach ja.....weten we ook weer hoe je zo'n gek bootje bestuurd. Na ongeveer ander half uur waren we weer terug. Een mooi tocht....maar wel erg toeristisch jammer genoeg. Eenmaal weer aan de kant kregen we fietsen en zijn we een stukje door de rijstenvelden gaan fietsen. Wel erg mooi om te zien al die mensen die op de velden werken met die punthoeden op en dan op de achtergrond al die bergen die uit de grond steken. Ja.....echt vietnam dit plaatje! Om 17 uur werden wij met zijn vijven afgezet in Ninh Binh. Vanaf hier pakken wij namelijk de nachttrein naar Dong Hoi. De trein vertrekt alleen pas om 21.49 uur. De rest van de groep reed terug naar Hanoi. We hebben even door het stadje gelopen....maar pffffffff wat een drukte en wat vies. Het is totaal niet toeristisch dus ook helemaal niet aantrekkelijk. Het is dat we de trein hier pakken. We zijn in een lokaal koffie tentje gaan zitten. Zulke lieve mensen! Daar hebben we zitten kaarten tot 20 uur. Daarna zijn we in een ander tentje gaan eten. Heerlijk lokaal eten....en zo goedkoop...super gewoon!! Om 21 uur zijn we naar het station gelopen. We werden al vrij snel het perron op gestuurd. De trein kwam ook op tijd aan. We kwamen er al snel achter dat pap en mam in een hele andere wagon lagen. Daarnaast was het voor ons allemaal een chock om te zien hoe vies de trein was en totaal niet leek op de treinen die we gewend waren in thailand en maleisie! Je lag met 6 man in een krappe coupe....drie boven elkaar. De bedden waren in een woord goor. Tandenpoetsen ging echt niet....zo goor was het er. En dan de wc! We zijn allemaal wt onze kleren aan in bed gaan liggen...in de hoop dat de nacht heel snel voorbij gaat! Dit dus nooit meer! Als mam en ik dit geweten hadden hadden wij de nachttrein never nooit niet gboekt. Nou gelukkig komen we om 5.35 uur aan in Dong Hoi!

ciao

Stamattina ci siamo svegliati di nuovo presto. A le 8.30 siamo partiti verso Tam Coc. Ci abbiamo messo 2 ore per arrivare. Prima siamo andati a visitare due templi buddisti. A mezzo giorno abbiamo pranzato nel paesino. Dopo di che ci hanno portato a la riva del fiume. Li siamo andati dentro piccole barchette. Ci stavi in due ho in tre. Un vietnamese canotava. Noi avevamo una donna di 67 anni che canotava. Percio la abbiamo aiutato un po! Il tour durava circa 2 ore. 3 kilometri andata e poi tre a tornare. Era bello! Intorno dove guardavi vedevi queste montagne grandi e verdi. Poi a la riva del fiume cerano questi campi di riso verdissimi! Ci siamo divertiti. A la tornata la donnina vietnamese era stancha e io e il francesco ci siamo messi sul suo posto per canotare. Ci abbiamo messo un po ma a la fine ce la abbiamo fatta. Arrivati a la riva abbiamo fatto un giro un bicicletta. Passavamo campi di riso e vedavamo come la gente vietnamese lavorava su questi campi con questi cappelini a punta tipico vietnamese. Intorno tutte queste montagne! veramente bello da vedere! A le 17 ci hanno portato a Ninh Binh. Solo noi 5 siamo usciti dal bus perche stasera a le 21.49 prendiamo il treno di notte verso Dong Hoi. Gli altri tornavano a Hanoi. Noi siamo andati un po a Visitare la citta ma non e per niente turisticha. Nel senzo che e brutta, sporcha e rumorosa! Percio ci siamo seduti in un bar lokale e abbiamo gioccato a carte. Verso le 20 siamo andati in un altro ristorante a mangiare qualcosa. Abbiamo preso tutte cose lokale ed era buonissimo!! A le 21 siamo andati a la stazione. Molto presto ci hanno fatto passare per andare al binario. Il treno e Arrivato bene in orario. Pero la mama e il papa dormivano in un altra cabina e anche lontano da noi. Pero questo non era neanche la cosa piu grave! Il treno faceva veramente sciffo. Non asomigliava per niente al treno in thailandia. Eravamo in chock! Sporchissimo e poi dormivi in 6 in una cabina. Tre letti una sopra laltra. Non abbiamo neanche lavato i denti. Ci siamo messi subito a letto sperando che la notte passava molto infretta. A le 5.35 il treno deve arrivare a Dong Hoi. Non vediamo lora! Se io e la mama avevamo saputo questo prima non avevamo prenotato questo treno. Vabe.....ormai e cosi. A domani!