Dien Bien Phu

Hallo weer,

nou om 6.45 uur liepen we naar de straat waar de bus naar vietnam langs zou komen rijden. En warempel hij stond er. In de bus moesten we een kaartje kopen. De weg naar de grens met Vietnam was adembenemend mooi! Die bergen en die diepe dalen....geweldig gewoon! De grensformaliteiten bij de grens gingen snel.....om Laos uit te komen. Daarna moesten we nog 5 km rijden naar de vietnamese grens. Hier ging alles ook redelijk snel. Om 12 uur kwamen we aan in Dien Bien Phu. Een vies druk stadje vonden wij het. We wilden zo snel mogelijk de bus pakken naar Sapa in het noorden van vietnam. De Bus zou pas die avond om 17.30 vertrekken. Dus we moesten nog een hele middag doorbrengen in dit stadje. Hier sprak ook weer helemaal niemand engels. Ook waren er amper toeristen te bekennen. Op het busstation bij een viezig tentje waar een heel lief vrouwtje werkte mochten we Voor een klein bedrag onze tassen achterlaten. We hebben daar ook een broodje gegeten. We waren bang maar ook hongerig en uiteindelijk smaakte het echt lekker. Daar zaten we dan op krukjes tussen de vietnamese mannen die een of andere rare pijp aan het roken waren. Ze keken en lachten naar ons. wij lachten en knikten maar terug. Op het station gebeurde ook van alles. Er werd van alles boven op bussen geladen. Kippen, tafels, manden, stoelen...je keek je ogen uit. We zijn nog even het stadje in gelopen. Er was een grote markt. Waaronder een vismarkt.....bah wat stinkt dat toch. Groente en fruit, vlees, kleding en noem maar op. Ook zo zielig al die kippen, duiven en poesjes in kooien. Maar ja wat doe je eraan. We hebben in een klein tentje bij een lief vrouwtje ook weer een kokos gedronken en iets lokaals....wat overigens heel lekker was. Het vrouwtje sprak ook geen engels maar ondanks dat was ze zo lief. We kregen nootjes en drinken terwijl we daar zaten...zomaar! Daarna zijn we weer terug gelopen naar het busstation. bijna meteen konden we onze slaapbus in....wat een horrorervaring. De ligstoelen zijn echt te klein voor ons westerlingen. En erg hygienisch zijn de vietnamezen niet. We waren met nog twee anderen de enige buitenlanders. Om 18 uur vertrokken we. Om 21 uur stopten we bij het meest vieze restaurant dat ik ooit heb gezien. En om 4 uur snachts werd ik hard wakker geschut met de mededeling dat we in sapa waren. Voor we het wisten stonden we midden in een dorp midden in de nacht! Tja....en wat nu.....ze hadden ons verteld dat we om 7 uur in sapa zouden zijn. We zijn maar gaan lopen en gelukkig vonden we best snel een hotel dat open was. Het vrouwtje was ook erg aardig. We konden gelukkig ook heerlijk warm douchen en we zijn meteen ons bed ingedoken dat werd verwarmd door een electrische deken. Tot morgen allemaal....

ciao di nuovo

a le 6.45 siamo andati al posto in paese dove doveva passare il bus per vietnam. e hallelujah...il bus era proprio li. il biglietto lo dovevamo comprare nel bus. Il viaggio era bellissimo...montagne altissime e valli verdissimi! Veramente un spetacolo. Siamo passati la dogana senza problemi.a mezzogiorno siamo arrivati a Dien Bien Phu. una cittadina brutta. Volevamo prendere il bus per sapa al piu presto possibile. pero il primo bus parti a a le 17.30. Percio ci tocava passare il pommeriggio li. A la stazione dei bus cera ua piccola staletta dove una signora vendeva panini e bibite. Nn so come, ma siamo riusciti a spiegare questa signora che volevamo visitare la citta, ma che nn ci volevamo portare dietro gli zaini. Per un po di soldi lei li teneva li. Abbiamo mangiato un panino nel suo negozio. Avevamo un po di paura, perche pulito nom era li. Ma il panino era molto buono. Mentre mangiavamo eravamo seduti su queste sedie di plastica. In mezzo a gli vietnamesi che si fumavano una specia di pipa. Ci guardavano e ridevano....e anche noi guardavamo e ridavamo. Nn cerano altri turisti percio eravamo interessanti. Vedevi anche succedere di tutto. Caricavano di tutto su gli pulman. Sacetti, galline, tavoli e sedie. Veramente di tutto. Dopo un po siamo andati a fare una passegiata. Cera u mercato dove vendevano di tutto. Perche eravamo gli unici turisti ci chiamavano dapertutto. Vedevi pesce, vercure, frutta, vestiti proprio di tutto. Anche gabie piene di galline, piconi e anche gatti. Brutto da vedere..pero cosi ci fai. E la vitta. Da un altra signora abbiamo bevuto succo di coco e un altra bibita vietnamese. A me piace provare di tutto. Era buonissima la bibita. Anche questa signora era cosi simpatica! Poi siamo tornati a la stazione per prendere il bus della notte. Pero che esperienza brutta. Il lettini sono troppo piccoli per noi europeani. Poi cerano solo due altri turisti, gli altri pasegeri erano vietnamesi. Che gente sporca!a le 18 siamo partiti e a le 21 ci siamo fermati per mangiare. Non ho mai visto un ristorante cosi sporco in vita mia! Poi a le 4 di notte mi svegliavano bruscamente e dicevano....siamo a Sapa! E ci butano cosi fuori il bus. A noi ci avevano detto che non arivavamo prima delle 7 a sapa. E ecco ci qui. A le 4 della mattina in mezzo ad un paese nel buio pesto. Ci siamo messi a caminare e menomale abbiamo trovato un hotel che era aperto. La signora ers gentilissima. Ci abbiamo fatto una bella doccia calda e poi ci siamo messi nel letto riscaldato dalla coperta eletrica. A domami!