puffetta.reismee.nl

Muang Khua

Hallo,

vanmorgen hebben we lekker lang op ons balkon ontbeten. Om 11 uur zou de boot vertrekken nar muang khua. Om 9.30 uur ben ik gaan kijken of er uberhaupt tickets werden verkocht. En ja! We konden mee. Om 11 uur waren we bij de pier. We werden naar een gammel bootje gedirigeerd. Met nog 6 andere reizigers en een aantal lokale mensen stapten we op. De rit zou 6 uur duren. Onderweg stopten we bij klei e dorpjes. Daar stapten mensen in of uit de boot en de boot werd ook volgestopt met tassen en zakken en dozen. Die werden bij een ander dorp dan weer uitgeladen. Deze tocht was ook weer echt een belevenis. Het leven langs de rivier is zo primitief ook. Je zag buffels in en langs het water, kippen en heel veel zwijnen. Blote kindjes speelden in het water. En de bevolking stond in het water krabbetjes te vangen of zaten te vissen in hun bootjes. ik heb weer ontzettend genoten en heb meer en meer bewondering voor deze mensen. Onderweg stopte de man van het bootje om een plas pauze te houden. Zijn vrouw ging gewoon voor onze neus aan de rand van het water zitten plassen. Door haar kleren heen. Dat valt mij sowieso op hier in laos, dat mensen gewoon overal zonder pardon gaan zitten plasen. Om 17 uur kwamen we aan in muang khua. Mam en ik vonden het meteen een lugubber dorpje. Niemand sprak een woord engels. We vonden gelukkig meteen een guesthouse. Maar het was echt moeilijk om erachter te komen of en hoe laat er een bus de volgende dag zou vertrekken naar Dien Bien Phu in Vietnam. Via andere reizigers ,die ook op de boot zaten bij ons, kwamen we er uiteindelijk achter dat er om 7 uur de volgende dag op een bepaald kruispunt een bus zou vertrekken. Nou....dat dan maar proberen morgen.....want we wilden hier zo snel mogelijk weg wezen. We hebben lekker gegeten in een lokaal restaurantje en een paar uur zitten kletsen met een oudere Italiaan die alleen aan het reizen was. Hij kon ons veel vertellen van eerdere reizen die hij gemaakt had. Dat was dus erg interessant. Om 21 uur zijn we naar bed gegaan want om 6 uur morgen staan we weer naast ons bed. Hopelijk kunnen we dan vertrekken naar Vietnam. Ik vond het noorden van Laos wel meer dan de moeite waard. Eigenlijk heb ik nooit eerder zo'n primitief stuk land gezien en zulk mooie en lieve mensen en natuurlijk niet te vergeten de overweldigende natuur hier. Nee dit stuk laos zal ik nooit meer vergeten!

x

ciao di nuovo

stamattina abbiamo fatto collazione sul nostro balcone. A le 9.30 sono andata a vedere se potevo comprare due biglietti per la barchetta che ci deve portare in 6 ore a Muang Khua. Questa barcha va solo se hanno abbastanza passegieri. E menomale cello fatta. A le 11 siamo andati al portile. Insieme con 6 altri viagiattori e gente lokale siamo partiti. La barcha era piccolissima, pero ci fermavamo in mezzo al fiume dove cerano piccoli villaggi per fare salire e scendere persone. Poi caricavano la barcha con valligie e borse e scatole per poi scaricarli in altri villaggi. Anche oggi mi giardavo intorno con occhi grandi. La vita qui al fiume e anche cosi primitiva. Vedevi le mucche nel acqua, gli porcelli, le galine, bambini nudi e sporchi che giocavano in mezzo a questi animali. La gente lokale fino a le ginocchia nel acqua che prendevano gli granchi sul fondo. Altra gente ne le barchette che pescavano. Non so ma questo paese mi piace troppo perche la gente e cosi gentile, allegra e simplice. Ci salutavano mentre passavamo. ad un certo punto la barcha si ferma e una donna scende da la barcha e si mette a fare la pipi cosi davanti a noi e non si spoglie neanche. Questo ho notato ga piu volte qui in laos che la gente fa la pipi cosi in mezzo a tutti...non e che si nascondono. A le 17 siamo arrivati a Muang Khua. Un brutto piccolo paese dove proprio nessuno parla inglese. Menomale abbiamo trovato molto veloce un guesthouse. Pero poi ci abbiamo messo un po di tempo per scoprire da dove e a che ora partiva il bus per vietnam il giorno dopo. Abbiamo chiesto ad altri viaggiatori in giro. A la fine abbiamo scoperto che il bus doveva partire a le 7 il viorno dopo sa un posto in paese. Vabe....allora ci facciamo trovare domani li a le 7 e vediamo. Siamo andati a mangiare in un piccolo ristorante. Per un po di ore abbiamo parlato con un viaggiatore italiano anziano che viaggiava dasolo. Aveva tanto da racontare su viaggi che aveva fatto. Molto divertente. Poi siamo andati a letto....chissa se domani ce un bus chd ci porta a Dien Bien Phu in vietnam. Midispiace lasciare laos. Sopratutto il nord! Non ho mai visto un paese cosi primitivo, la gente cosi bella e gentile, e poi una natura cosi splendida come ho visto in questi giorni. Non dimentichero mai questi giorni passati nel nord del Laos.