Luang Namtha

Hallo weer,

na een prima ontbijt werden we rond 8 uur per minibus naar de grensovergang met laos gebracht. Grappig om hier weer te zijn. Dit keer is het gelukkig wel een stuk rustiger. Alle formaliteiten gingen dan ook vrij snel. Dit keer moesten we naar het busstation in Huay xai gebracht worden in plaats van naar de pier waar de slow boten vertrekken. We willen namelijk het noorden van laos doorkruisen. Alles was prima geregeld. Om 11 uur stonden we op het busstation. Daar kochten we gelijk twee bustickets naar het plaatsje Luang Namtha op ongeveer 5 uur rijden van huay xai. De bus zou om 12.30 uur vertrekken. Er was een soort van eettentje naast het busstation. Daar hebben we noodle soep gegeten. Je ziet hier wel weer meteen het contrast met thailand. Het is allemaal zoveel primitiever. De mensen zijn heel vriendelijk maar willen niks van je. Ze spreken geen engels, dus je moet alles met handen en voeten duidelijk maken. Twee andere toeristen hadden noodle soep, dus wezen wij dat ook aan. Om 12.30 stapten we dus in de bus....nou ja bus....hij viel net niet van ellende uit elkaar. De 5 uur durende tocht was wel erg mooi! Vooral ook om het leven langs de weg te zien. Echt je waant je hier echt in heel vroeger tijden. Hutjes van hout en strooi, overal lopen kippen, varkens en honden rond. Daartussen lopen en rennen kleine kindjes naakt en vies rond. Oude mensen lopen met manden vol spullen op hun schouders. Je kijkt gewoon je ogen uit. zo primitief is het hier! Aangekomen in luang namtha konden we terecht in een leuk guesthouse. We hebben hier heerlijk gegeten. Omdat we niet veel tijd hebben in laos hebben we vanavond gelijk besloten om morgdn verder te reizen naar Nong Khiaw. Dit plaatsje moet heel mooi te midden van het karst gebergte liggen en dat willen we dus persee niet missen. Het zal wel een lange rit gaan worden, omdat de wegen bijna onbegaanbaar zijn. We gaan het mee maken.....

x

ciao a tutti

a le 8 ci hanno portato con il furgone al confine con laos. Strano ad essere di nuovo qui. Pero questo anno ce meno gente che l' anno scorso...menomale! Ci voleva poco passare la dogana. Poi il visto era subito pronto. E subito abbiamo trovato qualcuno che ci poteva dare un passagio fino a la stazione dei bus a Huay Xai. A la stazione abbiamo comprato due biglietti per il bus che va a Luang Namtha. Il bus partiva a le 12.30 percio avevamo tempo di mangiare qualcosa. Vicino a la stazione cera qualcosa che assomigliava ad un piccolo ristorante. Di nuovo vedevo la diferenza grande tra laos e thailandia. Thailandia e veramente svilupato bene...invece laos e rimasta ancora molto dietro. La gente e molto gentile e non vuole niente da te. Nessuno parla inglese, percio fare capire cosa voi e difficile. Cerano due altri stranieri nel ristorantino. Stavano mangiando una zupa di noodle con verdure. abbiamo fatto capire che volevamo anche questa zupa. A le 12.30 siamo partiti con il bus. Va be bus.....era piu un rottame....non ho visto mai una cosa simile. Pero il viaggio di 5 ore era molto bello. Nel senzo che vedevi la vita di tutti giorni per strada. Le cazette di legno e paglia....che pensi.....ma come puoi vivere cosi. Li in mezzo vedevi correre le galine, maiali e bambini piccoli nudi tutti sporchi. Poi i vecchietti con delle cieste su le spalle piene di robe pezanti. Non so...ma laos e veramente affacinante. La natura e bellissima...la gente ancora cosi pura....e poi quella poverta che ti fa veramente pensare! Ti mette veramente con i piedi per terra. Io mi ero gia innamorata lanno scorso di laos, ma adesso ancora di piu! quando siamo arrivati a luang namtha abbiamo subito trovato un bel guesthouse. Abbiamo mangiato benissimo qui e abbiamo anche deciso subito di viaggiare domani a Nong Khiaw. Questo deve essere u piccolo posto bellissimo in mezzo a le montagne. Pero la strada sara lunga perche non e asfaltata. Vabe vedremo...vi lascero sapere!