puffetta.reismee.nl

Cali

Hallo allemaal

Vanmorgen zijn we rond 9 uur opgestaan. Rond 10 uur zijn we de stad ingelopen. Onderweg hebben we ergens ontbeten. Het is in de deze stad erg warm. Net zoals in Cartagena. In Salento was het frisser. Komt naruurlijk door het hoogte verschil. na het ontbijt zijn we de oude stad ingelopen. We wisten al vanuit de lonely planet dat deze stad niks voor toeristen te bieden heeft behalve de salsa. En dat is ook echt wel zo. De stad zelf is niet spectaculair. we hebben wat rondgeslenterd. Petty wilde graag even in een bloemenzaakje kijken waar ze allerlei mooie bloemstukken hadden uitgestald. De jongen in de winkel heeft ons uitleg gegeven over de bloemen. Ze hebben hier wel echt hele mooie bloemen. Zoveel kleuren en zo groot. Toen we weg gingen kregen we allebei een mooie roos mee ahhhhhh. Het viel ons ook echt op dat iedereen zo ontzettend aardig is in deze stad. Uberhaupt zijn de mensen hier in Colombia ontzettend vriendelijk, maar hier in Cali valt het helemaal op. We liepen nog wat rond en opeens sprak een colombiaanse man ons aan op straat. Of we konden vinden wat we zochten. We zeiden dat we de leuke plekken aan het zoeken waren in de stad. Wacht maar....zei de man......ik laat jullie Cali wel zien. Ik ben hier geboren en getogen hihi. Nou uiteindelijk hebben we de hele dag met Herman (zo heet hij) doorgebracht. Herman is 63 jaar oud hihi. Hij heeft ons eerst de stad laten zien. Daarna zijn we naar een park gegaan. Je kon trappen oplopen en de stad vanuit de hoogte bekijken. zowel de zuidkant als de noordkant. Hij vertelde ondertussen over zijn eigen leven. Waar zijn oma gewoond had, waar hij als kind voetbalde op het plein, waar hijzelf als kind gewoond had en ga zo maar door. Hij vertelde ook dat hij vaak in de rio ging zwemmen en dan met name net buiten de stad. Omdat daar het water nog heel helder is en je midden in de natuur bent. Dat wilden wij ook wel eens zien, dus hebben we met zijn drieen een taxi genomen. 10 minuten later kwamen wij aan. Hij wilde ons ook een kleine gemeenschap laten zien waar heel arme mensen wonen. Hij kent deze mensen en gaat vaak bij hen langs. We liepen bij de rivier omhoog en jeetje.......er stonden welgeteld 5 vierkante houte blokkendozen met plastic voor de ramen. In de eerste blokkendoos zat een piep klein winkeltje. Er kwamen 6 kinderen aangerend. Herman begroette hen allemaal uitbundig en kocht een koekje voor ieder kind. Hij zei dat we onze eigendommen zoals de camera beter bij de man van het winkeltje konden laten, omdat het niet slim is om hier met van alles rond te lopen. Dat hebben we toen gedaan en we zijn verder gelopen naar de andere huisjes. in een huisje was er net een maand geleden een baby geboren en we werden binnen uitgenodigd. jeetje....het is helemaal moeilijk om zo`n huisje van binnen te zien. het is 1 ruimte waar vier bedden in stonden en een bank en in een hoek stond er een grote pan op een vuur. Er kwam veel zwarte rook vanaf......dat was dus de keuken. Op de vloer lag er plastic met daartussendoor de harde grond van buiten. En in dit huisje leven dus minimaal 6 mensen samen. Het baby´tje lag in een soort hangmatje boven een van de bedden. Ik kreeg hem in mijn handen geduwd. echt een mooi kindje!!!!!!De moeder was ook erg mooi. Een meisje van net twintig schat ik. Verder was de moeder van de moeder van het kindje aanwezig en nog een broer en een jong meisje en nog een jonger meisje. Ze waren allemaal zo aardig en zo lief. Ze bleven maar zeggen hoe welkom we waren. De vader van het baby`tje kwam in het verhaal niet meer voor. Na 15 minuten zijn we naar het andere huisje gelopen waar de oma woont. Even voor de duidelijkheid. De moeder van de moeder van de moeder van het baby´tje. Dus eigenlijk de overgrootoma alweer van de baby hihi. Echt een mooi mens om te zien. ze stond in haar tuintje de was te doen onder een soort waterstraal. We kregen een lekkere vrucht te eten met de naam Guanabana. Er werden drie emmers omgedraaid waar we op konden zitten en toen kregen we deze vrucht in onze handen geduwd. Een meisje van 10 jaar vroeg of we ook een lekkere sinaasappel wilden....want ja die groeien hier ook en zijn zo lekker!!!!!Dat wilden we wel.....en echt ze waren overheerlijk!!!!!!!Daar zaten we dus tussen de kippen de kinderen de honden de katten en de overgrootmoeder hihi. En om ons heen stonden bananenbomen, sinaasappelbomen, guanabanabomen, mangobomen. Echt van alles en alles even heerlijk. Ik vroeg of ik iets kon betalen voor het fruit dat we gegeten hadden, maar de vrouw wilde er niks van weten. Na het eten van het fruit zijn we naar de rivier gegaan en heeft Herman een duik genomen. Wij hadden niks bij ons. Petty en ik hebben nog lollies gekocht voor de kinderen en daarna zijn we terug gegaan naar de stad. Onderweg vertelde Herman van alles over Colombia. In de stad hebben we wat gedronken. We wilden Herman graag iets te drinken aanbieden voor het gidsen de hele dag. Daarna moesten we nog eten en het was al 18 uur geweest. Herman heeft ons toen bij hem thuis uitgenodigd. We zouden naar de supermarkt gaan en daar eten kopen en dat dan bij hem koken. Hij wilde eerst even langs zijn huis om geld te halen. We liepen met hem mee naar binnen en schrokken alletwee. Herman ziet er netjes uit en heeft nette kleren aan. Hij had ons verteld dat hij lang in New York had gewoond met zijn gezin. Nu zijn kinderen allemaal volwassen zijn had hij besloten om terug te gaan naar Colombia. Ik dacht dus dat hij minimaal in een 3 kamerappartement zou wonen. Maar nee.....we kwamen binnen in een klein vierkant hok met alleen een bed en een tv en een kast. Verder was er een klein hokje zonder deur met een douchekop en een wc. En er was een heel klein hokje met een wasbak en een electrisch fornuisje. Dit moets de keuken voorstellen. Ik was nog perplexer dan vanmiddag bij die andere mensen. Ik had nooit gedacht dat herman zo zou leven. Ohhh jee en hier zouden Petty en ik koken. Dat werd een hele uitdaging. We gingen dus eerst met zijn drieen naar de supermarkt. Petty en ik wilden graag voor de boodschappen betalen, maar nee....daar wilde Herman niks van weten. Terug in het flatje is herman gaan douchen en zijn wij gaan koken. Het was niet makkelijk. Hij heeft weinig kookgerei....dus je moet wel creatief zijn. Maar uiteindelijk is het gelukt. Na goed zoeken hebben we twee messen gevonden waarmee we groenten konden snijden. Welgeteld had hij 1 vork en twee lepels. Een vergiet had hij niet. Zo kom je er wel achter hoeveel luxe wij kennen......echt niet te geloven. Buiten zijn appartementje op de derde verdieping was er een soort opening. Een soort terras eigenlijk. Daar zijn we op de grond gaan zitten met ons eten, want een tafel en stoelen heeft Hij niet. hij vond de spagetti overheerlijk. Hij zei dat hij al lang niet meer zo goed had gegeten. we hadden express teveel gemaakt zodat hij er de volgende dag ook nog van zou kunnen eten. Na het eten heeft hij de afwas gedaan......nou ja zonder heet water dan. En toen wilde hij ons het nachtleven laten zien. Want we konden niet weggaan zonder een salsa avond te hebben meegemaakt. Ik was wel bekaf. Ik had namelijk al 2 dagen weinig tot niks geslapen. En deze dag was om 9 uur begonnen en nu was het alweer 22 uur. Maar goed, we zijn toch meegegaan. We zijn in drie tenten geweest. Het was best leuk maar ik had geen zin om te dansen. Petty heeft uiteindelijk nog met Herman gedanst en rond 24 uur zijn we terug gegaan naar het hostel. We zouden de volgende dag weer met Herman afspreken.

kus