puffetta.reismee.nl

Het ajahuasca ritueel

Hallo allemaal Nou vandaag was een vreselijke dag. We mochten bijna niks eten. Alleen fruit. Anders zouden we het vannacht erg zwaar krijgen. Sowieso hebben we de hele week geen vlees gegeten. Dat mag namelijk niet een week voor het ritueel. Daarnaast mag je een week geen drugs gebruiken, geen alcohol drinken en niet roken. Nou ja dat is voor ons allemaal niet moeilijk hihi. Maar vandaag was wel zwaar. Vannochtend heb ik alleen een appel gegeten en een paar droge crackers. Ik heb zitten lezen.....maar nog steeds is het hier erg koud. Ik had erg veel kleding aan, maar dat hielp niks. Rond 1 uur zijn Petty en ik en nog een ander meisje een wandeling gaan maken in de omgeving. De wandeling duurde 1,5 uur en was erg mooi. Vooral door de bossen. Maar het was wel erg zwaar vanwege de hoogte en doordat we weinig tot niks hadden gegeten. Rond 16 uur waren we terug in het hostel. Ik heb nog wat zitten te lezen om de tijd te doden. Rond 17.30 uur vertrokken we eindelijk naar de plek waar het ritueel plaats zou vinden. Omdat het veel heeft geregend was het erg vochtig. Rond 18 uur zaten we dan in een klein huisje. We waren met 13 man vanuit het hostel gekomen en er zouden nog 10 mensen bij komen. In het huisje hebben we dus alsnog 2 uur gewacht op de andere mensen. Ik werd al een beetje chagrijnig door de kou en door het feit dat ik niks meer gegeten had sinds vanmorgen. Maar goed....je moet er wat voor over hebben. En......mijn reismaatje is altijd zo positief hihi. Daar kan ik nog wat van leren. Nou rond 8 uur gingen we dan eindelijk maar de tent waar het ritueel zou plaats vinden. Het was een grote tent met rechtsen links een opening om naar buiten en naar binnen te kunnen. We moesten een matje en een deken pakken en rond het vuur gaan zitten. De mannen aan een kant van het vuur en de vrouwen aan de andere kant. We mochten absoluut niet samen zitten. Mijn god toen werd ik al sceptisch hihi. Nou eerst werd El van alles uitgelegd over het medicijn ajahuasca. Ze vroegen of er iemand ongesteld was. Een israëlisch meisje zei in eerste instantie van wel. Nou dan mocht ze absoluut niet in de kring zitten, want de energie die vannacht bij iedereen vrij zou komen kon gevaarlijk voor haar zijn. Toen zei ze ineens dat ze het niet meer was. Okay........zei de medicijnman........maar we moeten je dan wel beschermen. Dus ze moest even apart gaan zitten en toen begon een van de medicijnmannen ( er waren er 2 ) om haar heen te dansen. Hij had een groot blad in zijn hand en sloeg haar daarmee terwijl hij een of ander vaag lied zong. Na 10 minuten was hij klaar en mocht ze weer bij ons komen zitten. Petty zei tegen mij: gelukkig dat jij niet ongesteld bent hihi. Ik merkte aan haar dat zij hier ook te nuchter voor is. De medicijnmannen legden uit wat het medicijn inhoudt. Het medicijn moet jou dichter bij jezelf brengen. Voort je het drankje drinkt moet je bedenken wat je wilt leren over jezelf. Zij geloven dat je door het drankje dichter bij je ziel komt en dus weer dichter bij de aarde. Het drankje helpt je met te zien wat echt belangrijk is in het leven. En zo praatten ze maar door. Ik zag iedereen gefascineerd kijken. Jeetje.........ik geloofde niks van wat die man allemaal zei. Nou toen vroeg een van de medicijnmannen wie er voor het drankje een ander medicijn wilde om de hersenen helemaal vrij van gedachten te krijgen. Het medicijn hield in dat de medicijnman met een pijpje tabak in je beide neusgaten zou blazen. Nou nee dank je.....dacht ik. Petty heeft het wel gedaan. Ze zei dat het net leek alsof er hele sterke peper in je neus werd geblazen. Ik had echt op dat moment al zoiets van........wat doe ik hier.......ik vind het zo'n onzin. Iedereen heeft het gedaan behalve ik. Daarna ging er een dikke sigaar rond. Het was de bedoeling dat je telkens als je inhaleerde moest bedenken wat je wilde bereiken met het drinken van de ajahuasca. Toen had ik het helemaal gehad. Dus echt niet dat ik een sigaar ga roken. Dat heb ik als enige dus ook niet gedaan. Ik dacht......hou toch op........nu geloof ik al helemaal niet meer in dat medicijn. Nou en uiteindelijk kwam het drankje tevoorschijn. Eerst moesten de mannen 1 voor 1 nar voren komen. De medicijnman schonk telkens wat van het medicijn in een kopje en dan begon hij met zijn hand over het kopje te bewegen en een of ander gebed op te zeggen. Als hij dan klaar was met het gebed liep er iemand naar voren en ging op zijn knieën voor de medicijnman zitten. De medicijnman gaf het kopje aan de desbetreffende persoon en begon een gebed op te zeggen dat de persoon dan na moest zeggen. Na het gebed moest je dan het kopje met ajahuasca in een teug leegdrinken. Ik was erg bang dat ik het meteen weer zou uit spugen, omdat het zo vies moest zijn. Maar dat viel wel mee. De medicijnmannen hadden wel gezegd dat iedereen zeker zou gaan overgeven. Je moest in ieder geval proberen het drankje minstens 15 minuten binnen te houden. Zo niet dan moest je een nieuw drankje halen, omdat het anders geen effect heeft. Jeetje al na 10 min rende de eerste persoon naar buiten om over te geven. Mijn god wat vreselijk om dat te horen. Ik zat bij het vuur. De medicijnmannen begonnen met instrumenten muziek te maken en te zingen toen iedereen het drankje had gehad. Ik zat daar en in eerste instantie voelde ik niks. Maar na een half uur begon ik mij echt ziek te voelen. En om mij heen hoorde ik continu mensen overgeven. Dat was zo verschrikkelijk. In eerste instantie hoorde ik mensen buiten de tent. Later begonnen mensen ook gewoon in het vuur te kotsen. Sorry dat ik kotsen zeg....maar jeetje dat geluid continu. Ook de medicijnmannen kotsten in het vuur en gingen dan gewoon door met zingen en spelen. Ik kon dat geluid van kotsende mensen en de muziek echt bijna niet meer aanhoren. Ik werd zieker. Ik begon te trillen en ik kon niet meer recht lopen. Ik was ontzettend misselijk......maar ik kon gewoon niet overgeven. Petty lukte het uiteindelijk wel. Daarna voelde zij zich beter. Zij heeftbzich niet echt ziek gevoeld en zij heeft verder ook geen visioenen gehad ofzo. Ik voelde mij wel echt naar. Als ik in het vuur keek voelde ik dat ik moest overgeven, maar als ik naar buiten ging kwam er niks. Om mij heen bleef ik maar mensen horen overgeven. Er stonden twee wc's buiten en toen ik naar buiten ging om weer een poging te doen om over te geven, hoorde ik mensen op de wc die diarree hadden. En echt heftig ook. de medicijnmannen zeiden dat het overgeven en deciare nodig zijn om alle giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen. Ik raakte in paniek en dacht.....ohhhh alsjeblieft laat mij geen diarree krijgen. Gelukkig heb ik dat die nacht niet gehad. Na ongeveer 3 uur kon ik eindelijk overgeven. En wat er dan uitkomt. Een hele zwarte brei. Mijn god......ik ging weer de tent in en voelde mij nog steeds beroerd. Ik heb de rest van de nacht bij het vuur gelegen. Maar ik kon absoluut niet slapen. Ik keek steeds naar de punt van de tent en zag daar een tijger kop in. Jeetje ik heb dus wel even visioenen gehad. Verder hoorde je de rest van die nacht continu die muziek en dat nare zingen en kotsende mensen om je heen. Het was echt een bizarre nacht. De medicijnmannen hebben de hele nacht muziek gemaakt. Vanaf 22 uur tot de volgende ochtend 7 uur. Ik was zo blij toen het licht werd! Rond 8 uur moest iedereen die nog niet gereinigd was die nacht naast elkaar gaan zitten. Ik was nog niet gereinigd, dus tja ik moest er ook bij gaan zitten. Een van de medicijnmannen begon om ons heen te dansen en spoot een of ander goedje in ons gezicht. Daarna begon hij ons met een groot palmblad te slaan. Hij bleef maar zingen en om ons heen dansen. Daarna kwam hij voor je staan en smeerde hij je gezicht en armen in met een soort zalf. En dan was je gereinigd. Bij Petty hadden ze dat al een paar uur eerder gedaan en bij een paar anderen ook. Jeetje ik vond het echt allemaal een poppenkast. Ik wilde alleen maar terug naar het hostel en een douche nemen. Ik voelde ook dat mijn darmen begonnen te protesteren. Ik ben dus rond 8.30 uur met een paar anderen terug gegaan naar het hostel. Petty is gebleven om mee te doen met het sauna ritueel. Ik wilde echt niet meer. Ik was moe en voelde mij ziek. In het hostel heb ik gedoucht en ik heb de rest van de dag niks gegeten. Ik had diarree en voelde mij niet lekker. Ik wilde op Petty wachten om iets te eten. Zij kwam uiteindelijk pas om 17 uur terug. Jeetje ik dacht dat ze ontvoerd was ofzo. Nou zei ze......wees blij dat je niet hebt meegedaan met dit sauna ritueel. Dit was bijna nog zweveriger en het duurde dus heel lang. Ze was echt helemaal kapot. Ze zei dat ze alle warme stenen moesten verwelkomen hihi. En ze moesten in de sauna mee zingen met de medicijnman en ze moesten een eigen gebed verzinnen en dat opzeggen. Petty zei.....pries jij zou je echt dood geërgerd hebben. Ze zei.....ik voelde mij zo anders dan de rest. Alle anderen deden echt mee. Hihi ik begreep helemaal wat ze bedoelde. Toen ik die ochtend met een aantal mensen uit het hostel ben terug gegaan,hadden ze allemaal levendige verhalen over wat ze allemaal gezien hadden die nacht. En wat ze gevoeld hadden en dat hetzo fantastisch was........nou ik vond het helemaal niks aan. Maar ik hield mijn mond maar. In het hostel heb ik de hele dag zitten lezen terwijl iedereen om mij heen heel enthousiast bleef door praten over die nacht. Ik voelde mij echt alles behalve goed. En dat het hostel zo koud en vochtig was hielp ook al niet echt. Nou toen Petty terug was in het hostel hebben we gekookt en we zijn daarna naar bed gegaan. We waren bekaf. We hebben in onze kamer nog zitten lachen om Petty haar verhalen van die dag en onze verhalen van die nacht. We zijn zo anders dan die hippies in ons hostel. Er was nog een Nederlandse jongen die er ook niks aan had gevonden. Dat vonden we wel fijn hihi. Nou we waren blij dat we naar bed konden. Morgen staan we vroeg op en dan gaan we weg. We gaan dan door naar salento Nou dit was mij de ervaring wel......ik zeg wel.....eens maar nooit weer! Kus

Reacties

Reacties

Simon

Aya huasca.... toevallig, dat ken ik. Bovendien stond er ook nog een stuk over in de krant afgelopen week. Vergelijkend met wat ik erover heb gelezen heb ik sterk de indruk dat jullie gewoon troep gehad hebben. het moet namelijk exact het juiste mengsel zijn en het is niet zo dat iedereen op de wereld dat maar effe in elkaar kan draaien. het echte goede goedje schijnt wel degelijk effect te hebben trouwens. Ik was verbaasd zomaar uit het niets ineens een stuk hierover op je weblog te zien.

Tam

Hahaha pris!!! .....wat een verhaal.....jezusss....gelukkig was ik er niet, haha ik had da ook zeker allemaal geprobeerd en wie weet hoe ziek ik dan wel nie geworden was! heb je mijn email gehad?? heb niks meer van je gehoord....miss you....tot snel...en have fun :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!